Vad betyder Segment?
Segment på svenska kan beskrivas som en specifik grupp eller del av en större helhet som delar vissa gemensamma egenskaper eller kännetecken. Det kan användas inom marknadsföring för att rikta sin målgrupp mer specifikt eller inom andra områden för att indela och analysera data eller information.
Exempel på användning
- Ett segment av marknaden växer snabbt.
- Företaget fokuserar på att nå ut till nya kundsegment.
- Analysen visar tydligt på segmenteringen inom branschen.
- Detta produktsegment har potential att växa i framtiden.
- Vi behöver skapa en strategi för varje specifikt segment.
- Segmenteringen av målgruppen är avgörande för framgång.
- Det är viktigt att anpassa produkten efter olika segment.
- Marknaden är uppdelad i olika segment baserat på behov.
- Att förstå kundsegmenten hjälper oss att skapa relevanta kampanjer.
- Vi behöver identifiera vilka segment som är mest lönsamma.
- Segmenteringen kan ge oss möjlighet att differentiera oss på marknaden.
- Det är viktigt att regelbundet utvärdera våra segmentval.
- Företaget ser potential i att segmentera marknaden på nytt.
- Nya trender kan påverka hur segmenten beter sig på marknaden.
- Att anpassa produkter efter specifika segment kan öka kundnöjdheten.
Synonymer
- Avsnitt
- Del
- Sektion
- Skiva
Antonymer
- Del
- Helhet
- Avsnitt
Etymologi
Ordet segment kommer från latinets segmentum, vilket betyder en del eller ett avsnitt.
Drev • Sort • Tremulera • Dinge • Konstgrepp • Skratta • Asket • Skorpa • Hemvist • Skutta •